Σαρωτικές αλλαγές στο Λύκειο από το Σεπτέμβρη – Παρελθόν οι Πανελλήνιες όπως τις ξέραμε
3 Οκτωβρίου, 2019Ψέματα και συκοφαντίες για τα ωράρια και τις συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών
3 Οκτωβρίου, 2019Επιμηκύνεται το διδακτικό ωράριο από το Σεπτέμβριο. Δάσκαλοι και καθηγητές καλούνται να διδάξουν 26 ώρες την εβδομάδα. Οι δημοσιονομικές συνθήκες επιβάλλουν συρρίκνωση των προσλήψεων.
Κατά οκτώ ώρες το μήνα θα αυξηθεί το ωράριο δασκάλων και καθηγητών από το ερχόμενο σχολικό έτος, σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες από το υπουργείο Παιδείας.
Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας πραγματοποιεί το τελευταίο διάστημα αλλεπάλληλες συσκέψεις για το θέμα, καθώς έχει να διαχειριστεί την προετοιμασία μίας πολύ δύσκολης χρονιάς, εξαιτίας της δημοσιονομικής κατάστασης της χώρας και το «ψαλίδι» που θα υπάρχει στις προσλήψεις μόνιμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών.
Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, θεωρείται βέβαιη η αύξηση του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας κατά δύο ώρες εβδομαδιαίως, αφού οι οι αριθμοί για την κάλυψη των κενών θέσεων στις σχολικές μονάδες -εξαιτίας των λιγοστών προσλήψεων που θα γίνουν αλλά και των επικείμενων συνταξιοδοτήσεων- δεν «βγαίνουν».
Νέο ωράριο για όλους τους εκπαιδευτικούς
Ως εκ τούτου, στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση, οι νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί και όσοι έχουν έως 10 χρόνια προϋπηρεσία θα κληθούν να διδάξουν 26 ώρες την εβδομάδα από 24 που ισχύει μέχρι σήμερα, ενώ στη Δευτεροβάθμια, οι καθηγητές με προϋπηρεσία έως 6 έτη, θα βρίσκονται στις αίθουσες 23 ώρες την εβδομάδα από 21.
Πριν προχωρήσει επισήμως το έσχατο μέτρο της αύξησης του διδακτικού ωραρίου, το υπουργείο Παιδείας θα προσπαθήσει να «εξοικονομήσει» προσωπικό με διάφορους τρόπους. Οι μεταθέσεις και μετατάξεις, η επιστροφή στις σχολικές αίθουσες εκπαιδευτικών που είναι αποσπασμένοι σε διοικητικές υπηρεσίες και άλλους φορείς είναι μερικές μόνο από τις λύσεις που θα εφαρμοστούν.
Εγκύκλιος
Το υπουργείο Παιδείας έχει ζητήσει ήδη με εγκύκλιό του στοιχεία σχετικά με τον αριθμό των οργανικών θέσεων ανά σχολική μονάδα, καθώς έχει διαπιστώσει ότι σε αρκετές περιπτώσεις δεν δικαιολογείται ο αριθμός των εκπαιδευτικών σε σχέση με τον μαθητικό πληθυσμό.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς που έχουν γίνει, από την αύξηση του ωραρίου κατά 8 ώρες τον μήνα, αναμένεται να «εξοικονομηθούν» περίπου 10.000 θέσεις αναπληρωτών.
Πάντως, η τελική απόφαση του υπουργείου Παιδείας θα εξαρτηθεί και από τον αριθμό των αιτήσεων για συνταξιοδοτήσεις που θα κατατεθούν το καλοκαίρι από δασκάλους και καθηγητές. Οι εκτιμήσεις που υπάρχουν -έτσι όπως διατυπώθηκαν από τον αιρετό του ΚΥΣΠΕ Βασίλη Παληγιάννη- όσον αφορά την Πρωτοβάθμια εκπαίδευση είναι την ερχόμενη τετραετία, οι συνταξιοδοτήσεις δασκάλων και νηπιαγωγών στην καλύτερη περίπτωση θα είναι 12.500, ενώ μπορεί να φτάσουν και τις 20.000.
Οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες δασκάλων και καθηγητών από την πλευρά τους θεωρούν «αιτία πολέμου» την αύξηση του διδακτικού ωραρίου, καθώς υποστηρίζουν ότι οι εκπαιδευτικοί δεν απασχολούνται μόνο τις ώρες που βρίσκονται στις σχολικές αίθουσες, αλλά προετοιμάζουν το μάθημά τους, διορθώνουν εργασίες, ενώ έχουν επωμιστεί και διοικητικά καθήκοντα.
Πάντως, η κυβέρνηση φαίνεται πως θα αξιοποιήσει και μελέτες που έχουν γίνει στην Ευρώπη για το ωράριο των εκπαιδευτικών αλλά και τις υποδείξεις από τον ΟΟΣΑ (Οικονομικός Οργανισμός Συνεργασίας και Ανάπτυξης). Στην τελευταία έκθεση του ΟΟΣΑ και ειδικότερα στη μελέτη για την κατάσταση της εκπαίδευσης στην Ελλάδα είχε επισημανθεί ότι «οι καθηγητές δουλεύουν λιγότερο συγκριτικά με τον μέσο όρο της Ευρώπης» και ότι «το κόστος ανά μαθητή είναι υψηλό». Μάλιστα, είχε προταθεί να αυξηθούν εβδομαδιαίως οι ώρες διδασκαλίας στην Ελλάδα κατά 4 με 5 ώρες.
Προσλήψεις για τη νέα χρονιά
Μόλις 2.000 οι αναπληρωτές
Με το… σταγονόμετρο θα γίνουν την ερχόμενη σχολική χρονιά οι προσλήψεις μόνιμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών σε δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια της χώρας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι αναπληρωτές και στις δύο βαθμίδες της εκπαίδευσης δεν θα ξεπεράσουν τους 2.000 όταν τη φετινή χρονιά οι προσλήψεις ανήλθαν σε περίπου 12.000. Στο επικαιροποιημένο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα, άλλωστε, που αφορά στην περίοδο 2013-2016, προβλέπεται ρητά μείωση του αριθμού των αναπληρωτών μέσω αύξησης των ωρών διδασκαλίας. Στόχος είναι να εξοικονομηθούν για το 2013 περίπου 41,2 εκατομμύρια ευρώ και το 2014 61,8 εκατομμύρια ευρώ.
Οσον αφορά τους διορισμούς μονίμων, ανώτατα στελέχη του υπουργείου Παιδείας αναφέρουν ότι θα είναι στοχευμένοι και θα αφορούν μόνο σε ειδικότητες που υπάρχει πραγματικά ανάγκη. Στην παρούσα φάση είναι παρακινδυνευμένο να γίνει πρόβλεψη για τον ακριβή αριθμό, αφού αυτός θα είναι σε συνάρτηση με τον αριθμό των συνταξιοδοτήσεων. Επίσης θα εξαρτηθεί από τα κενά που θα καλυφθούν από τις μεταθέσεις που θα πραγματοποιηθούν το προσεχές διάστημα αλλά και από τις αποσπάσεις δασκάλων και καθηγητών, οι οποίοι βρίσκονται σε διοικητικές υπηρεσίες φορέων αρμοδιότητας του υπουργείου Παιδείας.
Διαβεβαιώσεις του υπουργείου για την αξιολόγηση
Επιμορφωτικά προγράμματα για όσους μένουν «μετεξεταστέοι»
Από την ερχόμενη σχολική χρονιά θα υλοποιηθεί το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την αξιολόγηση περίπου 180.000 εκπαιδευτικών.
Το υπουργείο Παιδείας καθησυχάζει ότι δεν θα έχει τιμωρητικό χαρακτήρα -όπως φοβούνται οι ομοσπονδίες δασκάλων και καθηγητών- και δεν θα οδηγήσει σε απολύσεις εκπαιδευτικών.
Σύμφωνα με το σχέδιο, όσοι μένουν «μετεξεταστέοι» κατά τη διάρκεια της αξιολόγησης θα παρακολουθούν επιμορφωτικά προγράμματα και θα επαναξιολογούνται στον τομέα που υστερούν έπειτα από έναν χρόνο.
Επισημαίνεται ότι για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών χρησιμοποιείται τετράβαθμη περιγραφική κλίμακα.
Η ένταξη του αξιολογούμενου σε βαθμίδα της περιγραφικής κλίμακας συνεπάγεται τον ποιοτικό του χαρακτηρισμό ως ακολούθως: «ελλιπής», «επαρκής», «πολύ καλός» ή «εξαιρετικός».
Οι ποιοτικοί χαρακτηρισμοί που προβλέπονται αντιστοιχίζονται με βαθμολογική κλίμακα στην οποία κατώτατος βαθμός είναι το 0 και ανώτατος το 100, ως εξής: α) «ελλιπής»: 0 έως 30 βαθμοί β) «επαρκής»: 31 έως 60 βαθμοί γ) «πολύ καλός»: 61 έως 80 βαθμοί και δ) «εξαιρετικός»: 81 έως 100 βαθμοί. Ο αξιολογητής στην οικεία έκθεση αξιολόγησης αναγράφει για κάθε αξιολογούμενο κριτήριο τον ποιοτικό χαρακτηρισμό και τη βαθμολογία του αξιολογούμενου. Ο μέσος όρος της βαθμολογίας των επιμέρους κριτηρίων κάθε κατηγορίας αποτελεί τη βαθμολογία της οικείας κατηγορίας κριτηρίων από την οποία προκύπτει ο αντίστοιχος ποιοτικός χαρακτηρισμός.
Οσον αφορά στη διαδικασία με την οποία διενεργείται η αξιολόγηση ακολουθούνται τα παρακάτω στάδια: α) Ο αξιολογούμενος συμπληρώνει και υποβάλλει έκθεση αυτοαξιολόγησής του το αργότερο εντός πέντε (5) ημερών, πριν από την έναρξη της αξιολογικής περιόδου. Η έκθεση αυτοαξιολόγησης απευθύνεται προς τον αξιολογητή και κατατίθεται στη γραμματεία της σχολικής μονάδας ή του σχολικού συμβούλου ή της κεντρικής ή αποκεντρωμένης υπηρεσίας στην οποία υπηρετεί ο αξιολογητής. β) Οι αξιολογητές πριν από την ολοκλήρωση της αξιολόγησης προσκαλούν εγγράφως τους αξιολογούμενους σε συνάντηση.
Ολα τα δεδομένα σε ηλεκτρονικό κόμβο
Καταγραφή αναγκών και χιλιάδες υποχρεωτικές μετακινήσεις
Αποφασισμένη να προχωρήσει στην ορθολογική κατανομή του εκπαιδευτικού προσωπικού την ερχόμενη σχολική χρονιά, ώστε να εξοικονομηθεί ο μεγαλύτερος δυνατός αριθμός δασκάλων και καθηγητών, είναι η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.
Ηδη ένας ηλεκτρονικός κόμβος στην κεντρική υπηρεσία του υπουργείου Παιδείας καταγράφει σε πραγματικό χρόνο όλα τα αριθμητικά δεδομένα για κάθε σχολική μονάδα. Δηλαδή, τον αριθμό των εκπαιδευτικών, το μαθητικό δυναμικό, τις ώρες διδασκαλίας των εκπαιδευτικών κ.λπ. Μέσα από αυτόν τον ηλεκτρονικό κόμβο, το υπουργείο στοχεύει να καταγράψει τις πραγματικές ανάγκες σε κάθε σχολείο, ώστε στις περιπτώσεις που υπάρχουν υπεράριθμοι εκπαιδευτικοί να μετατεθούν σε άλλα σχολεία.
Ο υφυπουργός Παιδείας Θεόδωρος Παπαθεοδώρου είχε δηλώσει πριν από λίγες ημέρες στη Βουλή ότι «επειδή η νέα χρονιά θα έχει τις δυσκολίες και της φετινής, θα πρέπει να ξεκινήσουμε με έναν διαφορετικό τρόπο κατανομής του εκπαιδευτικού προσωπικού ανάλογα με τις ανάγκες».
Εκπαιδευτικό προσωπικό, πάντως, θα ανακατανεμηθεί και από τις συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων που θα γίνουν, τόσο στα μεγάλα αστικά κέντρα όσο και στην περιφέρεια. Γι’ αυτόν τον λόγο, άλλωστε, με εγκύκλιό του το υπουργείο Παιδείας έχει ζητήσει στοιχεία για τον αριθμό των οργανικών θέσεων που υπάρχει σε κάθε σχολική μονάδα. Στην εγκύκλιο επισημαίνεται ότι σε πολλές περιπτώσεις παρατηρείται δυσανάλογα μεγάλος αριθμός οργανικών θέσεων σε σχέση με το μαθητικό δυναμικό και έχει ζητηθεί από τους περιφερειακούς διευθυντές Εκπαίδευσης να υπάρχει αιτιολόγηση ανά περίπτωση.
Στη πορτα της εξόδου
Αναφορικά με την εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας για την οργανικότητα των σχολείων, ο αιρετός του ΚΥΣΠΕ Βασίλης Παληγιάννης επισημαίνει ότι αυτήν τη στιγμή εργάζονται 47.500 εκπαιδευτικοί ΠΕ70 και 12.500 ΠΕ60. «Σε καμία περίπτωση δεν επαρκεί ο συγκεκριμένος αριθμός για να καλύψει τις ανάγκες των σχολείων μας», αναφέρει και ο κ. Παληγιάννης και προσθέτει: «Αν λάβουμε υπόψη μας πως τα επόμενα τέσσερα χρόνια (2013-2016) θα συνταξιοδοτηθούν το λιγότερο 12.500 ΠΕ70, που ίσως να φτάσουν και τις 20.000, τα ελλείμματα σε εκπαιδευτικό προσωπικό θεωρούνται αναμφισβήτητα».
Εβδομαδιαίες ώρες απασχόλησης
Πρωτοβάθμια
24 ώρες έως 10 χρόνια υπηρεσίας
23 ώρες από 10-15 χρόνια υπηρεσίας
22 ώρες από 15-20 έτη
21 ώρες για πάνω από 20 έτη
Δευτεροβάθμια
21 ώρες έως 6 χρόνια υπηρεσίας
19 ώρες από 6-12 χρόνια
18 ώρες για όσους έχουν πάνω από 12 χρόνια
16 ώρες πάνω από 20 έτη υπηρεσίας
Από το alfavita.gr